Monday, March 21, 2011

oh im sorry

assalamualaikum semua.
bertemu kita kembali..
kelakar la mengenangkan balik pe yg dh jadi kat dalam dewan kuliah td..
lecturer sakit tekak so die aju la soalan kt budk2...
"yg kt blakang 2 dgr x pe yg sy ckp???"
dengan relaxnye budk2 2 ckp xdengar...
korg leh renungkan betapa klakarnya jdnye...
phm soalan tp jwb xdengar...
mmg plik bila pkirkan gelagat manusia ni...
bila dh jadi cm2 mula la teringatkan balik peristiwa mat salleh yg sesat kat kuala lumpur..
dengan keadaan terpinga2 n buntu die pown mula cari inisiatif untuk berinteraksi dengan rakyat tempatan...
kebanyakan rakyat malaysia lari dari berkomunikasi dgn mat salleh ni...
tkot la nmpk lemahnya penguasaan bahasa inggeris di kalangan kita..
aku hanya memerhati...
mmg de niat nk tego tp aku pown spoken english leh la..
tbe2 mat salleh ni tego la dua org belia ngah dating...
"hye how r U???can U speak in english??"
dan nmpak la kelemahan org kita.
budk pmpuan 2 leh ckp "oh i'm sorry"
n die n bf die trus gerak...
smbl bjalan 2 die bntai membebel psl mat salleh 2..
aku pown rse nk gelak kuat2 je...
mane xnye tgk mat salleh 2 mkin blur n mengenangkan budk pompuan 2 ckp i'm sorry...
xleh nk speaking tp leh bntai ckp BI..
nak xnk aku terpaksa la gak g tolong mat salleh 2....
kesian tgk die..
dgn hancus aku pown g la ckp...
"how can I help U??/
n bila dh rapat aku pown bwk la die g jalan2....
alhmdllah la Allah izinkan aku untuk berdakwah memandangkan die ni jenis yg xde agama...
xde pegangan dan kepercayaan..
dan yg menariknya die ni mengkaji setiap agama yg wujudnya atas muka bumi ni...
memang menarik dapat sembang ngan die..
sdikit sebanyak dpt la gak ilmu..
dia kagum ngan AL-QURAN yg telah menceritakan setiap yg telah berlaku dan akan berlaku...
aku pown ckp la 2 adlh mukjizat nabi kita...
bila sebut nabi MUHAMMAD terus dia teruja dan menyatakan nabi kita adlh insan dan tokoh yg paling di segani...
dan die ckp semua agama sama dengan menyembah apa yg wujud di atas muka bumi ni...
aku pown pe lg trus berdiri n ckap la agama kita cuma sembah dan patuh kpd Allah yg maha esa...
die pertikai ckp yg kita sembah batu segi empat...
n then aku ckp la yg 2 adlh simbol tnda umat islam bersatu..
bukan 2 yg kita sembah tapi Allah..
n setelah panjang lebar aku sembang n selitkan dakwah die pown mkin pham tentang agama islam...
alhmdullillah la die dpt trima..stiap pertemuan pasti de perpisahan dan allah telah takdirkan aku berpisah dengannya..


setelah setahun dia datang ke sini..
tapi dengan pakaian yg lbeh sedap mata memandang...
rupanya berkat sedikit ilmu yg aku de telah mengubah cara hidup die..
die dh memeluk islam dan menjadi orang jalanan yg berdakwah...
dan datang sini semata2 untuk berterima kasih kt aku sebab dah membawa die kpd islam..
dan sekali lagi aku yg lemah berkata sesungguhnya bukn aku yg telah smpaikan islam kpdnya tetapi allah telah beri keizinan untuk menjadi seorang muslim...
alhamdullillah la allah telah membuka pintu hatinya untuk belajar tentang islam...

kat aku cuma nk ckp yg setiap manusia 2 berlainan gelagat tetapi pe yg menyatukan semua manusia adlh agama dan solat sendiri...
dan manusia sentiasa boleh berubah...
dan sifat yg plg penting untuk berubah kpd kebaikan adlh kesungguhan untuk mempelajari ilmu..
dan orang yg merasakan dirinya pandai adlh org yg jahil...
kerana SIFAT ILMU ITU TAKKAN PERNAH CUKUP...
'MENUNTUTLAH ILMU DARI BUAIAN HINGGA KE LIANG LAHAD...
sekian wassalam...........................

No comments:

Post a Comment