Saturday, March 19, 2011

allah berkuasa...makhluk xde kuasa

salam hari ni pg2 bgn aku rse bsyukur sgt diberi peluang utk hidup lg...
tdo adlh mati sebentar dan aku teramat rasa bersyukur kerana allah mengizinkan aku untuk idup lg...
n bru la aku sedar yg aku lgsung xde kuasa nk bgnkan diri aku sndri..
semuanya dari keizinan allah...
dan aku bgn utk solt tapi dalam keadaan duduk cz xbrape mmpu..
so kt situ aku dpt lg yg aku lgsg xde kudrat utk bgn...
dan semuanya adlh kuasa allah yg tak izinkan aku solat dlm keadaan sempurna...
tetapi alhmdllh aku msh dberi peluang utk bersolat...
dan pagi ni aku pegi jogging...
dalam jogging 2 aku tertarik untuk tgk pokok kelapa...
dak aku berasa takjub dengan kekuasaan allah...
cuba kita semua pkir cmne leh jadinya sepohon pokok kelapa 2??
dengan buah...
mmg menarik tgk buah yg yg kelihatan hijau...
yg menjadi musykil,cuba korg pkir cmne dlm buah 2 de air sdgkn kalo kte tebang pokoknye xde batang paip pown kt dlmnye...
cmne isi dlm 2 jadi,dan bermacam2 lagi...
mudh katanya allah lebih berkusa dan makhluk xde kuasa...
dan yg membuatkan aku berhenti jogging pg ni bila tgk buah kelapa tua yg dh jatuh kt atas tanah..
sekali lagi aku terpikir,buah kelapa muda paling sedap dan xpyh nk wt pape utk amik faedah darinya...
contoh kita tokak kelapa 2 n trus je mnum...
xmcm kelapa tua,perlu diproses utk amik manfaatnya,,,
n bru aku pham sememangnya mnusia yg kurg ilmunya seperti kelapa,
adakah aku keterlaluan??
maafkan aku,
yg aku nmpk persamaannya ialah ketika muda kita enjoy begitu jugak kelapa,tyme muda sedap,,
tapi bila kita tua baru la terhegeh2 cri surau n masjid,,
perlu wt beberapa proses utk mendapatkan kemanisan hidup...
sekarang nmpak kn betapa allah 2 maha mengetahui dan berkuasa terhadap makhluk dan makhluk lgsung xde kuasa..dan aku pasti setiap yg wujud di sekeliling kita pasti wujudnya hikmah yg mmpu kita untuk belajar...
smapai sini dulu,harap aku diberi keizinan oleh allah supaya ada kudrat untuk berkongsi ilmu.
sesungguhnya allah itu maha berkuasa...

No comments:

Post a Comment