Friday, March 18, 2011

bertindak tanpa ilmu

 Di sebuah kampung tiggal seorang lelaki bernama yang berusia dalam lebih kurang 30 an............ Beliau ni tersangatlah miskinnye hinggakan rumahnye hanye lah sebesar reban ayam..........

 Pada suatu hari, datang seorang lelaki kaya membina rumah yang besar di sebelah rumah Jamil yang kecil tu............ terdetik dalam ati Jamil yang juga ingin menjadi kaya seperti Razman empunya rumah besar itu........ Bulan demi bulan berlalu.... Akhirnye siap juga rumah agam yang besar itu........  Razman sudah mula menduduki rumah yang baru siap itu.......... Jamil pula masih dengan rumahnya yang buruk.......... Dari sehari ke sehari Jamil ingin bertanya kepada Razman macammana nak kaya........... Tapi dipendam jua kerana takut Razman memperlekehkannya.......

 Oleh kerana sifat ingin kaya tu lebih kuat, maka Jamil menggagahkan atinye tuk bertemu Razman.......... Jamil mula menegur Razman..... Ternyata Razman memberikan layanan yang cukup baik............... Lalu Jamil terus bertanya.... " Razman, terus terang aku bercakap dengan kamu.....sesungguhnye aku cemburu dengan kekayaan kamu........ Aku juga ingin jadi kaya seperti kamu..... Maka ajarkan aku satu ilmu dimana aku ingin kaya........." . Lalu Razman menjawab " hai saudaraku Jamil...... Tiada ape kerjaku selain dari mencuri sahaja...... Tapi". Belum Razman sempat bertapi lagi si Jamil terus meninggalkan rumah Razman dan terus menyiapkan peralatan tuk mencuri.......... Maka malam itu juga Jamil menjalankan projek itu........... Dia mula memecah masuk dari rumah ke rumah tuk mencuri..........

 Dari sehari ke sehari dia bertambah kaya.............. Maka dari sehari jua semakin banyak rumah yang Jamil pecah masuk..........Langit tak selalu cerah............ akhirnye Jamil ditangkap polis......... Sebagai sahabat maka si Razman datang melawat si Jamil ni..... Dalam keadaan masam Jamil bertanya kepada razman...... "apakah begini malang nasibku Razman......... engkau kaya sebab kau mencuri....... Aku juga kaya sebab aku mencuri........ Tapi kau tak kene tangkap......... Kenapa aku yang kene tangkap.............". Lalu si Razman mula berbicara...." Memang benar aku kata aku mencuri....... tapi aku bukan suruh kamu pergi pecah masuk rumah orang........ Aku dulu mencuri juga........ Aku bela ayam aku curi telurnya dan aku jual.......Aku tanam poko aku curi buahnya dan akau juall........Aku bela lembu aku curi susunya aku jual..........". Terdiam si jamil apabila mendengal ulasan sahabatnya itu......

 Barulah Jamil faham........... Tapi apekan daya sekarang dia dah meringkuk dalam penjara........

No comments:

Post a Comment